Intervisie
- Binnen de eigen discipline
- Met andere disciplines op het niveau van individuele patiëntenzorg Met andere disciplines op het niveau van samenwerking
Dit is het Statuut van Gezondheidscentrum Levinas. In dit document worden de visie, missie en werkwijze van het centrum uiteengezet. Het Statuut dient als leidraad voor alle zorgverleners en medewerkers om de best mogelijke zorg te bieden aan patiënten en cliënten.
Met gepaste trots presenteren wij deze herziene versie van het statuut van Gezondheidscentrum Levinas. Een statuut dat niet alleen structuur biedt, maar vooral richting geeft aan onze gezamenlijke inzet voor het best mogelijke “helpen” 4 in de geest van Emmanuel Levinas, de naamgever van ons centrum.
Als zorgverleners en medewerkers van GC Levinas werken wij al jarenlang samen vanuit een gedeelde visie op zorg: dat goede hulp pas mogelijk is als we de mens in zijn geheel zien, en als we als collega’s op elkaar kunnen rekenen.
Deze herziening van het statuut is dan ook geen breuk met het verleden, maar een herbevestiging en aanscherping van wat ons al lange tijd verbindt.
In dit document hebben we onze visie op zorg, samenwerking en organisatie opnieuw helder omschreven én vertaald. Daarmee bieden we houvast aan onszelf, aan elkaar en aan nieuwe collega’s die zich bij ons aansluiten.
Tegelijkertijd realiseren we ons dat dit statuut geen doel op zich is, maar een middel. Een levend document dat alleen waarde heeft wanneer het in de praktijk bijdraagt aan zorg die open, zorgvuldig en menselijk is.
Wij blijven ons daarom inspannen om dit statuut actueel en betekenisvol te houden, in gesprek met elkaar én met de mensen voor wie wij het doen.
Joost Moerman, Rob Brouwer, Jolande van Teeffelen
Bestuur GC Levinas
Versie 2; Juni 2025
'Een mens ontmoeten betekent wakker blijven door een raadsel.'
Dit Statuut beschrijft hoe het gezondheidscentrum Levinas aan ‘het helpen’ vorm wil geven. Een vorm die voortkomt uit de mensvisie en de visie op helpen die door het gezondheidscentrum zijn ontwikkeld.
Het ‘best mogelijke helpen’ is alleen mogelijk als aan een paar belangrijke voorwaarden wordt voldaan: Ten eerste is er een beschrijving nodig van het gedrag dat zorgverleners concreet moeten vertonen. En op de tweede en derde plaats komen een goede onderlinge collegiale samenwerking en het inzicht dat de organisatie dienstbaar is aan de mensen (in plaats van omgekeerd).
Met andere woorden: om de hulpvragers goed te kunnen bedienen is een efficiënte organisatie met duidelijke regelgeving, onderlinge afspraken en overleg van groot belang. Vooral ook omdat verschillende zorgverleners met dezelfde zorgvragers te maken krijgen.
In het Statuut worden bovenstaande voorwaarden besproken. Zo is gekomen tot een ‘uniforme’ benadering van de unieke hulpvrager.
Het is belangrijk om te beseffen dat het Statuut slechts een middel is om het doel- de best mogelijke hulp- te bereiken. Het is niet de bedoeling, dat wat hierin is vastgelegd belastend is of wordt voor hulp aan mensen.
De professionals verklaren zich in principe bereid om zich 3eventueel kritisch- binnen de hierboven omschreven randvoorwaarden te schikken naar het statuut (het is bindend).
Het de bedoeling dat er regelmatig wordt gekeken of en in hoeverre het Statuut in de praktijk nog ten dienste van de zorgvragers en professionals staat. Zo niet, dan zal het op onderdelen worden herzien.
'Hulp en zorgverlening vinden plaats bij de gratie van de relatie'
De zorgvisie van de deelnemers aan gezondheidscentrum Levinas onderschrijft het algemene uitgangspunt dat elk mens uniek is en functioneert binnen een context die somatische, sociale, psychische en levensbeschouwelijke facetten heeft. Onder het verlenen van zorg verstaan wij het beantwoorden aan een zorgbehoefte waarbij de zorgvrager, waar dat mogelijk is, wordt gesteund in het nemen van zijn (haar) verantwoordelijkheid en zijn streven naar zelfstandigheid. Vanuit deze algemene visie formuleerden wij concrete doelstellingen ten aanzien van de zorginhoudelijke aspecten en de onderlinge samenwerking.
DE BETEKENIS VAN DEZE VISIE VERTALEN WE ALS VOLGT:
DE ZORGVRAGER
AFSPRAKEN ZIJN:
'Een mens ontmoeten betekent wakker blijven door een raadsel.'
De deelnemers van het gezondheidscentrum Levinas werken als een eenheid en treden als eenheid op naar de patiënt en zijn omgeving.
DIT BETEKENT DAT WIJ, ALS ZORGVERLENERS:
DEZE VISIE OP CONCREET GEDRAG BETEKENT HET VOLGENDE:
AFSPRAKEN ZIJN:
'Als je praat kun je niet luisteren'
Alle hulpverleners conformeren zich minimaal aan de kwaliteitseisen van hun eigen beroepsgroep. Ten opzichte van de onderlinge samenwerking zijn de volgende concrete doelstellingen geformuleerd, die tevens de voorwaarden zijn voor het goed functioneren van de samenwerking en hulpverlening:
DEZE VISIE OP ORGANISATIE BETEKENT:
AFSPRAKEN ZIJN:
'In de waarde van de andere mens is het goede veel ouder dan het kwaad
Doel: het verhogen van de kwaliteit van de zorg zoals vastgelegd in de algemeen geldende standaarden en in de bovenstaande visie.
Dit hoofdstuk richt zich vooral op de onderlinge deskundigheidsbevordering van de deelnemers. In eerste instantie zal de deskundigheidsbevordering gericht zijn op het verkrijgen van basisinformatie ván en óver de deelnemende disciplines.
Wat heeft een ieder te bieden? Welke specialismen zijn in ‘huis’, etc. Het streven is om vandaaruit thema’s aan de orde te stellen die het mogelijk maken (nog) meer in de lijn van de visie te gaan werken.
Het uitgangspunt is dat deelnemers bereid zijn van elkaar te leren. Het samenwerkingsverband schept daarvoor de voorwaarden.
VOORALSNOG ZIJN DE VOLGENDE INHOUDELIJKE THEMA’S AAN DE ORDE:
AFGESPROKEN IS DAT:
'Een mens ontmoeten betekent wakker blijven door een raadsel.'
Het geven en krijgen van feedback tussen collega's
Voor reflectie op een onderdeel van het statuut, het delen van visie-ondersteunende informatie
Doel: Het efficiënt en effectief laten verlopen van de onderlinge samenwerking met behoud van de eigenheid van de individuele zorgverlener.
UITGANGSPUNT:
AFGESPROKEN IS DAT:
'Hulp en zorgverlening vinden plaats bij de gratie van de relatie'
Doel: Het informeren van betrokkenen opdat besluiten genomen kunnen worden met betrekking tot de individuele patiëntenzorg en/of de organisatie en de ‘omgeving’ van de organisatie.
PATIËNTNIVEAU:
HOE VINDT DE INFORMATIE-UITWISSELING PLAATS
ORGANISATIENIVEAU:
WAT ZIJN THEMA’S VAN HET OVERLEG
AFGESPROKEN IS DAT:
MET DE ‘OMGEVING’
'Een mens ontmoeten betekent wakker blijven door een raadsel.'
Doelen: De patiënten en cliënten de mogelijkheid geven om actief te participeren in de organisatie van de zorg en het eigen zorgproces. Het weten wat er speelt in de wijk.
UITGAN GSPUNTEN:
CLIËNTEN· EN PATIËNTEN PARTICIPATIE GEVEN GEZOND HEIDSCENTRUM LEVINAS DE MOGELIJKHEID OM:
THEMA’S DIE AAN DE ORDE KOMEN ZIJN:
'De ethiek behoort niet tot de cultuur zij maakt het mogelijk deze te beoordelen'
Jaarlijks georganiseerde bijeenkomsten waar patiënten en cliënten hun ervaringen en ideeën kunnen delen.
Afhankelijk van het thema dat centraal staat, kunnen relevante patiëntenorganisaties worden geraadpleegd.
Regelmatig onderzoek onder cliënten, waarbij de Seniorenraad Kralingen-Crooswijk en/of Cliëntenraad worden betrokken.
Via www.kiesbeter.nl kunnen patiënten/cliënten kwalificaties van zorgverleners/instellingen opzoeken.Afhankelijk van het thema dat centraal staat, kunnen relevante patiënten-organisaties worden geraadpleegd.
Doel: gezondheidscentrum Levinas moet uitgroeien tot het voorbeeld van een goed gezondheidscentrum: een ‘centre of excellence’ waar men niet omheen kan.
UITGANGSPUNT:
ZORGINHOUDELIJK, INDIVIDUEEL EN COLLECTIEF
BELEIDSMATIG
AFGESPROKEN IS DAT:
'Een mens ontmoeten betekent wakker blijven door een raadsel.'
Doel: Het waarborgen van de kwaliteit van de zorg door duidelijke afspraken met betrekking tot zorginhoud en samenwerking in het team.
UITGANGSPUNT:
DE VOLGENDE STANDAARDEN WORDEN ONDERSCHREVEN ALS RICHTSNOER VOOR HET EIGEN HANDELEN:
AFGESPROKEN IS DAT:
'Het leven is liefde voor het leven '